16 år og gravid- slik reagerte mine nærmeste

Hei! Det har vært utrolig hektisk i det siste med skolearbeid, praksis og en pjusk liten gutt. Han har hatt feber i helga. Dessuten har jeg begynt å snappe for @Supermammaer, som dere også finner på Instagram HER. I dag, mandag, er min faste Snapchat- dag. Derfor tenker jeg å legge ut innlegg hver mandag om det samme som jeg snapper om! Dermed kan dere følge med på Snapchat for å få en mer personlig vinkling av mandagenes innlegg.

Denne ukas tema er «Reaksjoner på graviditet».

Jeg fortalte de i rundt meg at jeg var gravid relativt sent. Grunnene til det var mange. Jeg var bare 16 år, jeg viste at noen av de nærmeste vil reagere negativt og jeg er fra en liten plass der folk har lite å snakke om. Altså vil det fort gå rykter!

Her ser dere hvorfor jeg kunne holde graviditeten «hemmelig» såpass lenge:

Her er jeg over halvveis i svangerskapet! Med en gutt som lå akkurat på linja for «normalen» innen vekt. Jeg husker utrolig godt når dette bildet ble tatt! Her sitter jeg oppå tørketrommelen i leiligheta som vi bodde i. Bildet er sendt på Snapchat til en som spurte om jeg var gravid (fordi han hadde hørt det fra noen). Svaret han fikk var dette bildet med teksten «Ser det slik ut eller?». Jeg kjente irritasjonen steg og jeg var forvirra. Ingen andre enn jeg og pappaen viste på dette tidspunktet at jeg ventet barn.

Etter hvert valgte jeg å fortelle det til mine nærmeste. Venner og familie. Som forventet, fikk jeg noen negative kommentarer. En kommentar jeg husker spesielt godt var «Kan du ta det bort». Denne reaksjonen kom fra noen som står meg svært nær. Jeg kan forstå reaksjonen til en viss grad. Men når ei jente som akkurat har fylt 17 år står i en såpass sår situasjon at hun sier at hun er gravid synes jeg man bør ta litt hensyn, og tenke før man snakker.

 

Til deg som står i samme situasjon som jeg gjorde: du kan oppleve å få sårende og negative kommentarer. Men husk alltid på at de fleste vil elske barnet når det kommer. Det er lov å være «i sjokk», ikke alle handler fornuftig i slike situasjoner. Det er ikke greit, men som oftest så vil det ordne seg.

 Som allerede nevnt så kommer jeg fra et lite sted, noe som fører til at alle kjenner alle og alle snakker om hverandre. På et eller annet tidspunkt så fikk noen fra dette stedet for seg at jeg var gravid. Det vistes ikke på magen, men kanskje hadde hun merket det på annet vis? Dette spredde seg raskt, og jeg fant ut at jeg måtte fortelle det til mine nærmeste. For eksempel hadde allerede bestevenninna mi allerede fått det med seg da jeg fortalte henne det! Ikke spesielt koselig, spesielt ikke når INGEN kunne VITE at det var sant.

MEN generelt sett så fikk jeg flest positive reaksjoner. Vennene mine ble nok overraska, men de støttet meg hele veien. Fikk ofte høre at hvis noen skulle blitt gravid i den alderen, så skulle det vært meg. Kanskje fordi jeg var relativt moden fra før. Søskenbarna mine var også enige. Det var utrolig godt å høre!

Til alle med nær relasjon til ei tenåringsjente: Pass på hva du sier. Hvis du som mor minner dattera di på at du ikke ønsker å bli bestemor tidlig, vil hun ikke fortelle deg det med en gang. I frykt for negative kommentarer og reaksjoner. Husk også på det, at fra rundt 15- årsalderen er det ofte fult mulig at hun kommer hjem gravid. Tenk deg om tre ganger før du sier noe. Vær støttende uansett valg, ellers vil du dessverre bare bli frosset bort.

P.s: nei, det var ikke mammaen min som var mest negativ i mitt tilfelle selv om at jeg brukte det som eksempel.

4 kommentarer
    1. Jeg må si jeg kjente meg veldig igjen i noe av det du skrev. Jeg ventet mitt andre barn allerede som 16 åring, og jeg fikk mange negative tilbakemeldinger på det for å si det sånn. Men man får det som regel til, det ser man jo bare på både deg å meg, og mange flere 🙂

    2. Hva sa foreldrene til pappaen når han sa du var gravid? Posetivt ? Negativ

      Var 17 når fikk vite jeg var gravid og var akuratt blitt 18 når jeg fikk mitt første barn var mye posetive og noen negative meldinger

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg