Bare kroppen!

Det er utrolig mye fokus på sommerkroppen og julekroppen. Sommerkroppen skal være slank og pen med alt nybarbert til en hver tid, under små klær. Julekroppen får ha sine skavanker. Litt ekstra fett og hår gjemmer vi under større klær og sier «det må være lov å kose seg». Så kommer nyttårsaften og treningssentrene fyller seg opp. Hvorfor er det sånn? Hvorfor har vi et så stort fokus på kroppen vår?

Videre har vi de som står for helårskroppen. Hvorfor være pen om sommeren men ikke vinteren? Tren heller regelmessig og spis sunt hele året. Ikke vær for stor men heller ikke for lita. Skaff deg muskler, men ikke for mye.

Nei, vet du hva? Jeg vil slå et slag for «bare kroppen». Ikke noe helårs-, sommer- eller vinterkropp. Bare kroppen din. Som du liker den- eller bare som den er.

Vil du ha hår på leggene, så har du det. Jeg er ikke spesielt feministisk, men jeg mener alle burde bestemme selv. Personlig synes jeg det er penere med barberte legger enn hårete legger. Derfor barberer jeg mine. Men på vinteren er det vell ingen som ser leggene mine? Dermed blir det litt skjeldnere. Ikke fordi jeg ikke bryr meg om kroppen min om vinteren, men fordi jeg liker å ha det akkurat slik.

Har du et stort ønske om å ha stramme muskler og sprettrumpe. Ja, da trener du og spiser deretter. Så lenge du selv er fornøyd. Ønsker du heller å kose deg med deilig mat og dessert, så gjør det da vell. Ingen skal bestemme at det er galt å ha noen kilo ekstra på kroppen! Eller at det er galt å ha synlige muskler..

Er du veldig misfornøyd med strekkmerker og kviser så kan du bruke tid og energi på å fikse det. I dag kan det meste fjernes med laser. Dessuten finnes det oljer, kremer og serum for «alt». Alternativt kan du se på disse små skavankene som den du er. Jeg for eksempel har kviser. Det er fordi jeg er ung og kroppen min har mye hormoner. Slik er det bare. Jeg har også strekkmerker. Fordi jeg har gått gravid. Det er en del av historien min.

Enn at disse små strekkmerkene faktisk plaget meg ei stund! Jeg har bært fram et barn.. uten å bli «merket» på andre måter. Nå liker jeg strekkmerkene mine- de er en del av meg 🙂

Vær deg selv- du er god nok, og trenger ikke å imponere andre enn deg selv <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg