Å leve på studentbudsjett med barn

Hei og god søndag! Som tidligere nevnt så bor jeg alene sammen med sønnen min. Dermed kan man trygt si at det er litt trangt økonomisk! Det å være student med barn blir en slags livsstil. Med mindre man vil drukne i gjeld fra Lånekassen så gjelder det å tenke smart økonomisk. Dessuten henger ofte det å spare penger sammen med det å spare miljøet. Så her er de tiltakene jeg gjør for å få alt til å gå rundt:

🖤 Månedshandle, ukeshandle, lag matplan og bruk rester. Jeg månedshandler alt som kan fryses eller oppbevares lenge. Da tar jeg det jeg finner på tilbud i ulike tilbudsblad og hamstrer. Samtidig supplerer jeg med det jeg har i fryseren så vi har nok til ca en måned. Jeg lager en matplan etter dette innkjøpet med retter som kan lages, og stryker ut etter hvert som vi har middag. Matvarer som frukt, grønnsaker, melk og brød kjøper jeg inn hver uke. Hvis vi får rester så brukes de dagen etter. For eksempel lager jeg aldri fiskesuppe med mindre vi har igjen rester etter tidligere fiskemiddag. Samme gjelder potetmos.

🖤 Billigmerker er ofte bra. Hvis du ser på TV2 Hjelper Deg så har du nok sett at mange billigmerker kommer godt ut i tester. Du trenger ikke såpe til 50kr. Den til 10kr er like bra! Samme gjelder tannkrem, toalettpapir, shampoo og tørkepapir.

🖤 Lev på budsjett. Hvis du forsøker å leve etter et budsjett så blir du mer bevisst hvordan du bruker pengene dine. Dermed er det lettere å se hva man må kutte utgiftene på. Det kommer eget innlegg om mitt budsjett senere!

🖤 Vær tidlig ute med gaveinnkjøp. Ser du tilbud på noe som du vet noen samler på eller hadde blitt glad for, så kjøp inn og spar det. Det gjør ingen ting om det ligger i et skap i et par måneder før vedkommende får det. Slik kan du enten kjøpe mer til den personen eller spare penger!

🖤 Ha ei gavehylle med små gaver til store og små. Kjøp inn ting som passer for «alle» på salg og spar på til det kommer en uforventet bursdag. Det kan være legoesker, leker, skåler eller smykker. Egentlig hva som helst!

🖤 Spar penger. Om det så er 100kr hver måned så er det bedre enn ingen ting. Plutselig skjer det noe med bilen din, eller du må til tannlegen. Da er det kjekt å ha en buffer til uforutsette utgifter.

🖤 Hamstre ting du vet vil bli brukt. Alt fra tannkostet og toalettpapir til garn og støvler i ulike størrelser er kjekt å kjøpe inn billig og ha liggende til det trengs.

🖤Kjøp barneklær og utstyr i feil sesong. Etter sommeren er sommerklær billige, og etter vinteren selges vinterklær billige. Man vet ofte sirka hvilken størrelse barnet bruker året etter, så det er ikke noe problem å kjøpe inn i feil sesong. Barnet bryr seg vell ikke om det har på årets modell av den reimadressen? Dette gjelder også ting som påskepynt, julepynt og Halloweenutstyr.

Nå finner du julepapir til 2-5kr i butikkene! Det gjør vell ingen ting med fjordårets design på papiret under treet i år?

🖤Arve klær eller kjøp brukt. Hvis du har noen å arve klær etter så er det helt supert! Om ikke, så selges det mange klespakker på nett. Da kan du kjøpe en hel søppelsekk med klær billig og sortere ut hva du vil bruke. Resten kan sendes på Fretex. Rundt 30% av klærne til sønnen min er arva/kjøpt brukt!

Håper dette var nyttige tips til å klare seg i en dyr hverdag uten å leve fattigslig.

2 kommentarer
    1. Mange bra tips, Jeg har virkelig sansen for din økonomiske sans. Jeg er også litt sånn. Har faktisk en egen hylle i et skap for framtidige gaver. Kjøper inn når det er salg og tilbud. Det blir alltid bruk for det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg