«Matpakkemamma» på 1-2-3

Hei og god formiddag! I dag tidlig kjørte jeg Krister i barnehagen. Selv har jeg fri noen dager til, men tror absolutt at Krister har godt av å få leke litt med jevnaldrende igjen etter to uker juleferie.

Oppstart i barnehage etter ferie betyr også en ny periode med matpakke hver dag. Hos oss er ikke matpakken favorittmåltidet for å si det mildt. Det kan ofte komme hjem en matpakke der det kun er tatt en liten bit av brødskiva…

Jeg er absolutt ingen «matpakkemamma». Du vet, de som legger ut bilder av matpakker til fem barn. Der alle har 3 sorter pålegg på brødskiver formet som elefanter og prinsesser. De har med hver sin hjemmelagde smoothie, 4 forskjellige frukter og 2 forskjellige grønnsaker. Også disse er formet som stjerner og hjerter. Nei, det har jeg hverken tålmodighet eller energi til!

Men i det siste har jeg funnet en mellomting mellom ei skive delt i to med leverpostei og denne perfekte matpakken som er beskrevet over. Denne matpakka passer både meg og Krister perfekt, og er gjort på 1-2-3!

1. Brødskive. Uansett om du spør barnet på kvelden eller morgenen om hva det vil ha på brødskiva så kommer det ikke til å bli riktig. I alle fall er barnet mitt en svært ubestemt skapning som skifter mening nesten like raskt som han snakker! Derfor smører jeg ei skive med det han sier han vil ha, og ei med noe annet. Så kan han se hva han vil ha om noen timer.

2. Frukt/grønnsaker. Jeg legger alltid oppi noe grønt i matpakka. Det kan være to agurkskiver eller både paprika og druer. Her er det bare å se i kjøleskapet hva man finner. Vi har i alle fall alltid noe grønt i kjøleskapet. Ting jeg liker å sende med er: banan, klementin, druer, blåbær, jordbær, paprika, agurk og sukkererter!

3. Noe godt. En liten overraskelse slår ofte godt an i matpakken. Det kan være smoothie, fruktstang, rosiner, ostebit, pepperkake eller ei lita tegning 😉

Dette er perfekt for mitt barn, hva som er best for ditt barn er det bare å forsøke å finne ut av selv. Men jeg merker i alle fall at Krister spiser mer av matpakken sin når den inneholder litt forskjellige alternativer.

Ha en fin dag videre 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg