Pakkekalender- et evig styr?

I dag vil jeg ta opp et tema jeg liker veldig godt- nemlig pakkekalender i førjulstiden. Jeg har fått med meg at mange synes dette er et evig styr.

Personlig synes jeg ikke det er noe stress med pakkekalendre. Jeg lager kalender til guttungen på 3,5 år og til kjæresten min. Så her kommer noen tips til hvordan pakkekalender kan bli lett som en plett!

1. Ikke kjøp noe bare for å kjøpe. Hvis man bare kjøper noe dilldall for å legge i adventskalenderen ender det som oftest opp med misnøye hos deg selv. Barnet vil nok elske den lille gummi- firfisa.. i ca 20 minutter før den blir liggende å støve i ei lekekasse. For barnet har det ikke mye å si, men for forelderen vil det føles bortkastet å fortsette å pakke inn småting år etter år.

Denne kalenderen broderte jeg da jeg var innlagt på sykehuset med svangerskapsforgiftning

2. Kjøp ting du uansett ville kjøpt. Ting som tannkost, tannkrem, hårbørste, hårstrikk, truse, sokker, julepysj, klær og dusjsåpe er ting man uansett kjøper til barna. Finner man slike ting med motiv av minions, prinsesser, biler eller lignende er dette gaver barna helt sikkert vil sette pris på! Det samme gjelder mannen, som da slipper å bruke penger på det selv!

3. Pakk inn ting for å gjøre aktiviteter. Skal dere bake pepperkaker en dag, så pakk inn et par pepperkakeformer da vel! Eller en buff og et bilde av et akebrett for akedag. Eller hobbysaker for juleverksted. Nå tenker du sikkert at pepperkakeformer og buffer har dere mer enn nok av? Ja, så pakk inn det dere allerede har. Pepperkakeformene har barna glemt fra i fjor, og at det er deres egne buffer kan jo faktisk også være gøy!

4. Kjøp ting som vil bli brukt. Det kan være fargeblyanter, blyantkvesser til skolen, kjøkkenhåndkle til mannen, modelleire eller lignende. Morro å få, og det vil vare lenge.

5. Kjøp pakker med flere ting inni. Det kan også være fargeblyanter. Eller lego, byggeklosser, togbane, småbiler og så videre. Da kan du dele opp delene i pakken og fordele utover flere dager! Så får barna heller litt hver dag med god kvalitet enn en pakke med dårlige blyanter.

6. Kjøp brukt. I år har jeg kjøpt en pose med masse brannmann sam leker. Disse lekene har jeg fordelt utover kalenderen til sønnen min, også får han brannstasjonen og en av brannbilene som en del av julegaven. Noe av det han får i kalenderen er: Georg og mammaen hans i figurer, firhjuling, helikopter, båt, brannbil og stasjonsmesteren.

7. Handle på tilbud. Da får du mye mer for pengene, og kan kjøpe ting av bedre kvalitet. Altså det blir ikke bare dilldall.

8. Start i god tid. Gjerne begynn allerede nå! Det er ofte man går forbi ei tilbudskurv med spill eller leker eller bøker til en billig penge. Kjøp det med, og legg det i en skuff. Disse tingene kan også brukes til bursdagsgaver til kompiser og venninner iløpet av året. Slik sprer man også utgiftene over hele året.

9. Pakk inn kalender første desember. Nå som det nærmer seg jul setter butikkene ned priser på ferdige julekalendre til barn. Jeg har allerede kjøpt en biler- kalender som gutten skal få 1. Desember neste år! Og i år ble det paw patrol som ble kjøpt på denne tiden i fjord.

10. Lag selv! Det er mye man kan lage selv og pakke inn. Både små og store blir glad for votter og sokker! Det er ting jeg uansett hadde kommet til å strikke til sønnen min, som jeg pakker inn istedenfor å bare legge det i skapet hans. Har man rampenisse kan man strikke klær, sengetøy og lignende til han. Og hvis barbiedukker er en stor trend i huset går det fort å strikke/hekle/sy klær til ei lita dukke.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg